08 juni 2023 Accessoarer Smycken

Bönor med stil

Nu finns Grain de Café, Cartiers smyckeskollektion från Hollywoods gyllene era, att skåda i Bibliotekstan.

Grain de Café togs fram redan 1938 under ledning av Jeanne Toussaint och består av ringar, halsband och armband. Inspirationen hämtade den legendariska smyckedesignern från en enkel kaffeböna. Inte så konstigt kanske, då Toussaint var en del av 30-talets Paris bohemiska kafékultur. I djurmönstrade kappor, turbaner och pärlor stack hon ut även i ett sällskap som bestod av namn som Pablo Picasso, Ernest Hemingway och Gertrude Stein.

Smyckena kom senare att bäras av Hollywoods gyllene jetset-generation: 1956 bar Audrey Hepburn Cartiers Grain de Café-örhängen på omslaget till Harper’s Bazaar, men det är kanske framför allt Grace Kelly som gjort kollektionen odödlig. Hon bar halsbandet när hon besökte paret Kennedy i Vita Huset och förevigades på Monacos officiella frimärke i både örhängen och halsband under slutet av 50-talet.

Så sent som i maj i år syntes Grain de Café även glimma på den årliga Met-galan på Metropolitan Museum of Arts i New York, då skådespelaren Elle Fanning bar smyckena på den röda mattan.

Under sommaren finns den ikoniska kollektionen att upptäcka i Cartiers butik på Smålandsgatan 10 i Bibliotekstan.