19 juli 2023 Accessoarer Mode Livsstil Skor

”Bibliotekstan är en naturlig modedestination”

ATP Ateliers medgrundare Maj-La Pizzelli om kärleken till sandalen, den nya butiken i Bibliotekstan och vikten av att leka med mode.

Det var i den lilla italienska byn Otranto i södra Puglia som idén till accessoarmärket ATP Atelier föddes under 2010 när Maj-La Pizzelli och nära vännen Jonas Clason var på gemensam familjesemester. Här såldes den typiska Salentosandalen – handgjorda sandaler med läderremmar, som snabbt blev populära i vänkretsen. En efter en letade sig väninnorna in genom de snirkliga gränderna för att köpa sig varsitt par.

– Jag minns så väl hur tjejerna kom upp från den lilla gatstumpen, alla med en påse i handen, säger Maj-La Pizzelli, och beskriver hur sandalerna sedan åkte in i garderoben vid hemkomst och aldrig fick se dagens ljus igen.

– Det var då Jonas och jag kom på idén om den perfekta urbana sandalen som man vill bära jämt, säger Pizzelli, som först var skeptisk till att starta ett nytt varumärke.

Både hon och Jonas Clason hade tillbringat många år i den svenska modebranschen – på bland annat Gul & Blå, Filippa K och Whyred (som Clason var med och grundade). Men till slut bestämde de sig för att förena sina spetskompetenser – italienskt hantverk och skandinavisk design.

– Jag är uppvuxen i Italien om somrarna och pratar flytande italienska. Landet har alltid legat mig varmt om hjärtat. Italienarna är mästare på att uppskatta de små sakerna i livet, och allt är ett hantverk: maten, vinerna och hur man lever sitt liv. Det är kvalitet som inte behöver göra ont i plånboken, men kostar tillräckligt för att man ska tänka efter innan man konsumerar.

Under sina år på Filippa K initierade Pizzelli märkets hållbarhetsarbete, och nu visste hon hur de kunde göra skillnad med ett accessoarmärke.

– Vi skulle producera i Italien i små enheter, för att slippa frakta varor från den ena delen av världen till den andra. Materialen skulle vara så hållbara som möjligt. Vi såg en möjlighet på marknaden och innan lansering byggde vi ett starkt koncept där accessoarerna stod i centrum. De skulle inte vara för billiga, och inte för dyra. ’Affordable luxury’ blev det perfekta segmentet för oss, säger Pizzelli.

– Vi var självfinansierade från start och har växt organiskt. 2015 kom vi in på den digitala butiken Net-a-porter, och det var då den internationella resan började.

Det har hänt mycket sedan den första kollektionen lanserades i Köpenhamn under 2011. Vad som började med enbart sandaler har sedan växt till att inkludera ett brett sortiment av skor och väskor i italienskt läder.

I dag är USA och Storbritannien varumärkets största marknader även om Sverige förstås fortfarande är viktigt. Som en del av expansionsplanerna öppnar ATP Atelier en helt ny butik i den nyrenoverade byggnaden Vildmannen 7 i Bibliotekstan i höst, designad av arkitektduon Michaela Hemlin och Michele Abariscid.

– Nu håller vi på med en ambitiös plan, en internationalisering med starkt USA-fokus. Vi behöver placera oss i rätt kontext och det här känns jättebra. Vi är så glada över att ta det här steget med Hemlin och Abariscid och expandera ATP Ateliers universum, berättar Pizzelli.

– Jag är född och uppvuxen i Stockholm och har en livslång relation till området kring Biblioteksgatan, där ju även Filippa K har butik. Området är en naturlig modedestination och jag minns hur jag som barn köade för att komma in i Gul & Blå-butiken i Birger Jarlspassagen.

Vi är mitt i ATP Ateliers starkaste säsong – sommaren. Varumärkets vår- och sommarkampanj producerades i Puglia, i Maj-La Pizzellis och hennes familjs nya semesterhus. Det är en fortsättning på kampanjserien The perfect vacation som handlar om att våga visa upp den stökiga och oplanerade vardagen, och att sommaren inte bara handlar om flashiga beach clubs och perfekta outfits.

– Vi har blivit vana att se det perfekta på Instagram. Men i verkligheten är det svettigt och mycket går fel. Vi lekte med det, allt som egentligen händer. Mode kan vara ängsligt och exkluderande, men självdistans och glimten i ögat är en jätteviktig del av vårt varumärke.

För Maj-La Pizzelli fortsätter ATP Atelier att vara mer än bara skor och väskor. Hon vill fånga kvinnan som vet vad hon vill, som investerar långsiktigt och inte bara följer strömmen.

– Vår kund och musa är en tjej som har koll, som delar vårt synsätt och uppskattar den italienska inspirationen. En smart tjej som är lite nördig och väljer kvalitet framför kvantitet. Hon uppskattar de goda sakerna i livet och investerar i det som håller över tid. Och då pratar jag inte bara om hennes garderob utan om allt från mat och vin till inredning och nära relationer.