Fira in sommaren på Eataly

Res till Italien med smaklökarna i sommar – på Eatalys blomstrande uteservering bjuds det på säsongsanpassade aperitivos, äkta gelato och friska drinkar.

Sommaren har kommit till stan – och så även till Biblioteksgatan 5, där Eataly nyligen öppnat restaurangen Sommardagar. Den här säsongen har den italienska restaurangen och saluhallen förvandlats till en italiensk sommarterrass fylld med gröna växter och nya spännande rätter på menyn.

– Tanken är att genom lokala råvaror och säsongsbetonade smaker ge gästerna en genuin känsla av Italien utan att behöva lämna Sverige. På sommarens meny finns lättare rätter och friska viner, säger Eatalys store manager Giovanni Raffaghello.

En nyhet är Calzone estivo – en calzone-pizza med buffelmozarella, prosciutto crudo, ruccola och söta datterinitomater. Giovanni Raffaghello tipsar även om sin egen favorit Fritto misto med friterade skaldjur, fisk och grönsaker.

– En klassisk italiensk sommarrätt som passar perfekt till drinknyheten Spritz Rosa, gjord på Aperol, hallon, rosévin och grapefruktsoda.

Under sommaren serverar Eataly även sin traditionellt tillverkad gelato med friska sommarsmaker på den blomstrande uteserveringen på Biblioteksgatan.

– En annan sommaraktivitet är vårt vinevent Wine o'clock. Varje torsdag klockan 18 kan man prova viner från Italiens olika regioner och smaka på lokala maträtter, avslutar Giovanni Raffaghello.