20 december 2023 Restauranger Mat och dryck

”På Pas d’Art ska du glömma världen utanför”

Pedro Lima, ny nöjeschef på Pas d’Art, om restaurangens nya festsatsning och hur man lyckas med det perfekta nyårsfirandet.

Få platser bjuder in till fest lika tydligt som restaurang Pas d’Art. Bakom dörrarna i de anrika lokalerna i hjärtat av Bibliotekstan gömmer sig en värld av grön marmor, röd sammet, kristallkronor och vackert målade tak, signerat den prisbelönte inredningsarkitekten Martin Brudnizki, som även ligger bakom restauranger som Annabel’s och The Ivy Chelsea Garden i London.

Sedan starten 2019 har krogen lockat allt från affärslunchande gäster till helgfirare som vill njuta av vällagad, franskinspirerad mat i en social och färgsprakande miljö. Och nu tar man nästa steg, genom rekryteringen av Pas d’Arts nya ansikte utåt – nöjeschefen Pedro Lima.

– Målet är att du ska glömma världen utanför när du kommer hit. Här kan du stanna hela kvällen, dricka cocktails i baren och mingla med gästerna vid bordet bredvid. Vi tar hand om dig.

Pedro Lima, som är född i Brasilien och uppvuxen i Umeå och Göteborg, har en lång bakgrund inom krogvärlden, från att ha arbetat i garderoben till DJ-båset och att ta fram nya klubb- och krogkoncept.

– Pas d’Art är pampigt, glamouröst och lite annorlunda – precis som jag. Vi är en bra match, säger Pedro och fortsätter:

– Här ansvarar jag för musik, stämning, underhållning och tar fram nya koncept som höjer upplevelsen för gästerna. Bland annat erbjuder vi nu brunch på helgerna och Dîner au club varje fredag och lördag kväll, där gästerna överraskas av olika akter. Allt från burlesque-show till saxofonister.

En annan höjdpunkt i kalendern är givetvis nyår och på Pas d’Art inleds firandet redan vid lunchtid, då det bjuds in till brunch. Inför kvällen har köksteamet tagit fram en nyårssupé med franska influenser, samtidigt som Pedro Lima förberett festliga överraskningar med både dans och musik.

Vilka är dina bästa tips för en lyckad nyårsfest?
– Alla uppskattar en uttänkt drinkmeny som innehåller både cocktails och mocktails. Sedan tycker jag att man ska satsa helhjärtat på ett tema, annars blir det bara en vanlig fest. Nyår ska vara glitter och glamour, och gärna over the top.

Var hittar du gå bort-presenten inför jul och nyår i Bibliotekstan?
– Jag älskar smink och hittar den perfekta presenten hos Sephora. Jag överraskar gärna kvällens värd med en festlig produkt från Rihannas Fenty Beauty.