16 november 2021 Mode Accessoarer Livsstil Smycken

”Dina smycken berättar vem du är”

Gnistrande stjärnhimlar, mytologi och naturromantik. I december tar smyckedesignern Maria Nilsdotter sina sagofigurer och John Bauer-skogar till Bibliotekstan.

När Maria Nilsdotter kliver in i Pas d’Arts innersta matsal är det som att hon redan bor där. Det guldskimrande skogslandskapet som breder ut sig över väggarna står i full blom och känns som en del av hennes universum. Tillsammans med taxen Bob-Fred intar hon ett av de sammetsklädda båsen och breder ut sina skisser på bordet. Det är här alla kollektioner börjar.

– Alla idéer utvecklas till en berättelse i skissboken, det är där smyckena blir till. Jag utgår sällan från en verklig person, utan från en karaktär i sagan som kollektionen handlar om. En sagofigur är alltid enklare, eftersom den kan appliceras på vem som helst. Oavsett om du är 12 eller 80 år så kan du identifiera dig med någon del av den. Det gör det enklare att ladda gestaltningen med sina egna tankar och minnen.

Maria Nilsdotter har designat smycken i 15 år och under den tiden lyckats skapa en egen sagovärld där hon utforskar mytologi och naturromantik – oftast med surrealistiska och mystiska undertoner. Även om den trolska estetiken ofta grundas på svensk folktro, ligger den långt ifrån skandinavisk minimalism.

– Det var mycket jag inte visste från början, men jag var helt säker på min estetik och vad det var jag ville göra. Sedan dess har jag varit envis och hållit fast vid det. Även om vissa sagt åt mig att jag borde göra som andra och kollektionerna mer minimalistiska, så har det snarare gjort mig ännu envisare. För det är inte världen jag har i mitt huvud.

I stället delar hon med sig av en sagovärld fri från övergående trender.

– Ett smycke är något personligt som man knyter an till på ett djupare plan, man lägger känslor och minnen i det. Det är inte något man bara bär en säsong, utan ofta behåller hela livet. Av allt du kan ha på dig är smycken det som allra tydligast berättar vem du är. Du bär dem direkt mot huden, det är något väldigt fint och intimt i det.

Den som följer Maria Nilsdotter på sociala medier vet att hennes smycken ofta får symbolisera personliga milstolpar och viktiga händelser i bärarens liv. Något hon själv är väldigt stolt och ödmjuk inför.

– Jag har alltid tilltalats av att smycken har en så stark koppling till personen som bär dem. Men jag har förstått mer och mer hur viktig och symbolisk den relationen kan vara. Det kan vara allt från att man köper en fuck off-ring när man gjort slut med sin kille, till att man avslutat en cellgiftsbehandling. Det är det absolut finaste med mitt jobb, att få vara en liten del av andra människors berättelse.

Den senaste kollektionen Dröm en dröm är ett samarbete mellan Maria och skådespelaren Alexander Abdallah. Det är första gången hon samarbetar med en annan kreatör i den utsträckningen.

– Vi pratade mycket om de känslor och tankar man har när man växer upp, om barndom och att våga drömma. Jag tror vi båda kände igen oss i varandra där. Det är en lekfull kollektion som samtidigt är vemodig och sorglig. Vi har bland
annat gjort en egen version av ett kompishjärta man har i en kedja runt halsen, men vårt halsband består av en tår. Den kan symbolisera en stark
gemenskap, oavsett om det är glädje eller sorg man delar.

Under december öppnar Maria Nilsdotter en ny butik på Biblioteksgatan 7 i Bibliotekstan – Maria Nilsdotter Universe. Där kan nya och redan frälsta kunder ta del av Maria Nilsdotters värld. Lokalen kommer att fungera som en butik, men det är inte främsta syftet.

– Det handlar om att få känna och uppleva vårt universum, där temat kretsar kring den nordiska naturen och vemodiga Tuvstarr-skogen. Det känns som en del av tjusningen att hela installationen är övergående och bara kommer finnas där i en månad.

Hur kommer det sig att ni valde Bibliotekstan?

– Bibliotekstan har en speciell aura. Det finns en tyngd i att ha sin butik där. Vår långsiktiga plan är att öppna en ny flagship här, den tillfälliga lokalen är mer en introduktion.

Hur viktigt är det att ha en fysisk butik?

– För oss är det jätteviktigt. Det är där man kan prova och känna på smyckena och där vi verkligen får möjlighet att träffa våra kunder. Men framför allt är det en plats där vi kan visa vår vision på ett större sätt. Vi vill så klart att man ska få samma upplevelse online, men i en butik kan man svepas med och bli omsluten på ett annat sätt.

Om man besöker den nya butiken i jakt på julklappar, vad har du för tips?

– I Dröm en dröm-kollektionen finns många lekfulla smycken som passar för olika åldrar, där finns något för alla. Och i slutet av november lanserar vi även en ny high jewellery-linje i 18 karats guld med laboratorie-odlade diamanter. Där finns flera mindre örhängen med diamanter som man kan kombinera på olika sätt.