30 maj 2024 Mode Livsstil

”En kvalitetsstämpel att finnas i Bibliotekstan”

Malina och Soft Goat har flyttat in på Jakobsbergsgatan – ett riktigt drömläge tycker grundarna och vännerna Malin Ek Andrén och Stephanie Bergström.

Medelhavsinspirerade mönster, ljusa pasteller och mjuk kashmir sprider sommarkänslor på Jakobsbergsgatan 3 i Bibliotekstan. Det är modemärkena Malina och Soft Goat som nyss flyttat in här, sida vid sida, på totalt 100 kvadratmeter.

– Det kom som en skänk från ovan, ler Malinas grundare Malin Ek Andrén och blickar ut över de två butiksytorna belägna mellan Gant och Sandro.
– Att finnas i Bibliotekstan är ett slags kvalitetsstämpel. Kommer man till Stockholm och ska shoppa så är det de här kvarteren som gäller, konstaterar Stephanie Bergström som ligger bakom Soft Goat.

För de som på nära håll följt bästa vännerna Malin Ek Andrén och Stephanie Bergström kom det nog inte som en överraskning när deras modemärken köptes upp samtidigt för ett par år sedan. Med sina respektive bolag – Malina, känt för sina exklusiva, mönstrade klänningar, bad- och ready-to-wear-kläder, och Soft Goat, som erbjuder högkvalitativa kashmirplagg – har de i stort sett varit sammanflätade i över ett decennium.

– Vi har delat kontor, lager och butik i många år. Även om vi inte varit en del av varandras bolag på pappret har vi alltid varit involverade i dem och brunnit för att den andra ska lyckas. Det är nog ganska ovanligt i modebranschen, säger Stephanie.

För drygt två år sen började de båda längta efter förändring, att skala upp och nå ut mer internationellt.

– Vi såg flera synergieffekter av att slås ihop, ta in investerare och få större muskler till att göra en internationell resa med varumärkena. Men vi var fast beslutna om att vi inte ville göra sammanslagningen själva, värdera våra egna bolag eller säga vem som skulle göra vad, säger Malin.
– Framför allt för vår vänskaps skull, tillägger Stephanie.

Våren 2022 blev de uppköpta av riskkapitalbolaget Stella Capital, tog in en vd för det nya ägarbolaget och blev själva kreativa chefer. Dagen efter att de skrivit på kontraktet bröt kriget ut i Ukraina – och inget blev som de hade tänkt.

– Hela världen förändrades. För vår del kunde vi inte ta risker och expandera så snabbt som vi hade trott. Vi har jobbat extremt hårt de senaste åren, men det har också resulterat i en ökad lönsamhet, berättar Malin.

Att arbeta ihärdigt är något som förenar dem. Redan när de som trettonåringar lärde känna varandra genom en vän extraknäckte de på sina föräldrars företag. Och när de fick barn ungefär samtidigt tvekade de inte på att ta med bebisarna till kontoret.

– Vi kommer från entreprenörsfamiljer och är båda väldigt drivna, vilket nog har sammansvetsat oss. Jag vet inte hur många olika företagsidéer vi haft genom åren, säger Stephanie.

När Malin som tjugoåring flyttade till Hong Kong för att få mer insyn i textilindustrin höll de bara sporadisk kontakt i några år. Väl hemma igen startade hon Malina, ungefär i samma veva som Stephanie gick i tankarna på det som skulle bli Soft Goat. Det var tidigt 2010-tal och plötsligt fick vänskapen nytt liv.

Finns det någon risk med att vara vänner och kollegor?
– Nej, tvärtom. Någon sa att ju mer man umgås desto mer har man att prata om. Så är det verkligen. Vi har ätit lunch ihop nästan varje dag i flera år nu. Vi hämtar varandras barn, semestrar och firar högtider ihop. Ändå har vi alltid så mycket att prata om, säger Stephanie.
– Det underlättar att vi har våra olika märken som vi jobbar med, men möts i att vi delar samma tänk, säger Malin.

Malina hade knappt sjösatts när kronprinsessan Victoria valde att bära en enaxlad svartblommig sidenklänning signerad modemärket. Genomslaget var otvetydigt. Sedan dess har Malinas feminina festkläder och bröllopsklänningar, blazers och blusar burits av nobelgäster, artister och trendkänsliga kvinnor världen över. Parallellt har Soft Goat fångat en värld med sina lyxiga kashmirplagg, som synts på alla från svenska kungligheter och Pippa Middleton till världskända influencers. Genom etableringen i Bibliotekstan vill de nu ta nästa steg på den internationella resan.

– Att vi kan visa upp våra kläder och koncept för en inköpare i Paris på Sveriges största och bästa shoppinggata är otroligt värdefullt, säger Malin.

För den fysiska butiken har fortfarande en stor betydelse, understryker de.

– Mycket handlar om att ge en omniupplevelse och att vandra sömnlöst mellan det digitala och fysiska. På samma sätt som du måste skapa en upplevelse för kunden online, behöver du erbjuda något unikt i den fysiska butiken. Kunden söker ständigt det lilla extra och där är personlig service avgörande, säger Stephanie och rättar till en pastellgul kashmirkofta.

Utanför fönstren lyser förmiddagssolen. Det börjar bli dags för öppning.

– Tanken är att vi nu långsamt ska rulla ut det här butikskoncptet till fler städer i England, USA, Tyskland och Kina ... Till att börja med, ler de och öppnar butiksdörrarna.

Malin Ek Andrén

Ålder: 41 år.

Familj: Maken Ricard Ek och två barn.

Bor: Djursholm.

Gör: Grundare och brand owner av Malina.

Stephanie Bergström

Ålder: 41 år.

Familj: Maken Jonas Bergström och tre barn.

Bor: Djurgården.

Gör: Grundare och brand owner av Soft Goat.