26 mars 2024

lululemon växer i Bibliotekstan

Yoga- och träningsmärket lululemon expanderar – nu öppnar de en ny butik på Biblioteksgatan 9.

Det yoga- och hälsoinspirerade varumärket lululemon har blivit en storfavorit bland många träningsintresserade stockholmare. Det är bland annat därför man nu flyttar in en ny och större butik, närmare bestämt på Biblioteksgatan 9 i Bibliotekstan.

lululemon grundades av Chip Wilson och filosofin var glasklar: han ville skapa produkter som hjälper människor att få längre, hälsosammare och roligare liv. Innan Wilson ens började fundera över plagg och kollektioner rekryterade han medarbetare han ansåg lämpliga som märkets kulturbärare. De skulle vara kreativa, älska träning och inte tumma på den viktiga balansen mellan jobb och fritid. På det stora hela en typiskt kalifornisk inställning, men faktum är att lululemon startades i kanadensiska Vancouver.

Utöver kollektionsförsäljningen har lululemon redan från början varit ett community där användarna diskuterar yogaträning och deras lokaler har ofta fungerat både som butik och yogastudio.

”En av våra mest framgångsrika strategier har varit just butiksupplevelsen. Med egna yogaklasser har vi kunnat ge våra kunder en handgriplig utbildning i en ganska teknisk produkt”, förklarar Wilson själv.

lululemons mjuka och bekväma plagg blev en omedelbar succé och i dag används de nästan lika flitigt utanför träningslokalen som på passen. Den nya butiken i Bibliotekstan är 400 kvadratmeter stor och ligger i Vildmannen 7, huset som totalförstördes i en brand 2017 men som nu är varsamt återställt.

”Vi är mycket glada att få välkomna lululemon till vår återuppbyggda fastighet i Bibliotekstan. Varumärket kommer fortsätta att bidra med en lojal målgrupp av träningsintresserade vilket kompletterar det befintliga utbudet väl”, säger Emanuel Westin, Chef affärsutveckling butik Hufvudstaden.

I och med den nya butiken stänger lululemon sin befintliga butik på Smålandsgatan 20.