27 november 2023 Mode Livsstil

Askets nya miljökvitto

Vilket pris får miljön betala för våra kläder? Det vill Asket redovisa med sitt nya The Impact Reciept.

Varje år tillverkas det ungefär 100 miljarder klädesplagg i världen, vilket så klart ger ett stort klimatavtryck. Detta vill svenska modemärket Asket göra kunderna uppmärksamma på, så att man tänker till lite extra innan man köper nytt. Därför får kunderna som handlar på Asket, både online och i flaggskeppsbutiken i Bibliotekstan, numera två kvitton. Ett vanligt som visar vad plagget kostar och ett särskilt kvitto som visar vilken påverkan köpet har på klimatet – The Impact Reciept.

Eftersom vi hittills enbart har fått veta priset som konsumenterna betalar för ett plagg har branschen skiljt mellan våra shoppingvanor och dess inverkan. Som ett resultat av det har vi samlat på oss en oåterkallelig miljöskuld. Tills vi sätter ett pris på vår planets resurser och förstår vad våra val faktiskt kostar kommer vi aldrig att göra eftergifter vad gäller den konsumtion vi tror att vi har rätt till, säger grundaren August Bard Bringeus.

Naturligtvis bidrar Asket själva till klimatpåverkan genom att producera och sälja kläder, men tanken är att minska påverkan genom
en konstant kollektion med plagg som håller lite längre, både när det gäller trender och avtryck.

August Bard Bringeus grundade Asket tillsammans med Jakob Dworsky år 2015 med ambitionen att erbjuda plagg som inte kompromissar med pris, passform, kvalitet eller hållbarhet. Till en början var Asket ett webbaserat företag med enstaka pop up-butiker, men 2021 flyttade man in i sin första fysiska butik i det ljusa och luftiga hörnet vid Norrmalmstorg och Smålandsgatan.

Kvittot som visar miljöpåverkan specificerar bland annat vatten- och energiförbrukning, koldioxidavtryck och vilken påverkan valet av förpackningar och frakt har. Målet är att göra kunderna medvetna om de resurser som har använts och släppts ut för att ta fram ett plagg, samtidigt som man vill återupprätta plaggens verkliga värde.

– Vi hoppas att en ökad medvetenhet om plaggens påverkan kan få folk att både shoppa mindre och använda sina kläder längre. Slit-och-släng-kulturen är ett av de största hoten mot klimatet just nu, säger August Bard Bringéus.

För att uppmärksamma The Impact Reciept pryds också butiken av en gigantisk konstinstalltion i form av ett 7,1 meter långt kvitto. Jättekvittot redovisar vartenda plagg som sålts i butiken de senaste 12 månaderna och dessutom vilka klimatavtryck dessa plagg och själva butiken står för.