18 mars 2021 Livsstil

RESTART – Nytt konstprojekt invigs i Bibliotekstan

Torsdagen den 18 mars invigs konstprojektet RESTART i Bibliotekstan. Tre av landets mest intressanta konstnärer; Fatima Moallim, Leif Elggren och Timothy Wilson blandar performance med teckning och ljuskonst i en utställning producerad av galleristen Niklas Belenius. Konsten kan ses och upplevas, på ett smittsäkert sätt, genom skyltfönstren till en butikslokal vid Norrmalmstorg 1.

Torsdagen den 18 mars invigs konstprojektet RESTART i Bibliotekstan. Tre av landets mest intressanta konstnärer; Fatima Moallim, Leif Elggren och Timothy Wilson blandar performance med teckning och ljuskonst i en utställning producerad av galleristen Niklas Belenius. Konsten kan ses och upplevas, på ett smittsäkert sätt, genom skyltfönstren till en butikslokal vid Norrmalmstorg fram till den 18 april.

Behovet av kulturella injektioner i vår vardag har aldrig varit större än nu. Efter ett år av pandemi och nedstängda kulturinstitutioner spirar kreativiteten och nya samarbeten och koncept föds. Det är den kreativa byrån ACNE som har initierat konstprojektet RESTART och tillsammans med Bibliotekstan och konstgalleriet Belenius har den första publika konstutställningen skapats.

- RESTART är ett nytt sätt att skapa värde för alla de som verkar i den moderna staden; allmänheten, näringslivet och inte minst konstnärerna själva. En positiv injektion i en mörk tid, helt enkelt, säger Adam Springfeldt, kreativ chef, ACNE.

RESTARTs första utställning ”Work In Progress/Kontor” har producerats av galleristen Niklas Belenius. Här undersöks samtidens regelbundenhet i kontorsmiljön och relationen mellan det artificiella och organiska. Med konstnärerna Fatima Moallim, Leif Elggren och Timothy Wilson blandas performance med teckning och ljuskonst. Moallim och Elggrens verk kommer att skapas live i lokalen under de första utställningsdagarna och syns bäst från skyltfönstren under dagtid. På kvällarna tänds Wilsons ljusbaserade verk upp. Det blir konst att njuta av dygnet runt för Bibliotekstans besökare.

- Det spelar inte så stor roll om konst visas på ett galleri eller i en butikslokal, det viktigaste är att det ges möjlighet att se den och att inspireras. Därför ser konstnärerna och jag fram emot att möta alla konstälskare på ett nytt sätt under den kommande månaden, säger Niklas Belenius, gallerist.

Syftet med RESTART är att lyfta in mer kreativitet i handelsmiljöer, injicera positiv energi i lokala stadsdelar och samtidigt ge allmänheten möjlighet att uppleva spännande konst på ett smittsäkert sätt.

- Bibliotekstan är en attraktiv shoppingdestination, men också en mötesplats där caféer, restauranger och närliggande kulturinstitutioner vanligtvis skapar mycket liv och rörelse. Pandemin har tyvärr drabbat verksamheterna i city hårt och därför behövs konstprojekt som RESTART för att ge ny kreativ energi, säger Josefin Alteby, projektledare Marknad och PR, Bibliotekstan och Hufvudstaden.

RESTARTäger rum på Norrmalmstorg 1 i Bibliotekstan, mellan 18 mars - 18 april och kan beskådas i sin helhet, genom butikslokalens skyltfönster. Utställningen i Stockholm är ett pilotprojekt och nya utställningar planeras i de städer där ACNE har kontor i Europa; London, Berlin, Hamburg, Dublin, Milano, Rom samt Lissabon.

Läs mer här

För mer information, vänligen kontakta:

Josefin Alteby, Projektledare Marknad & PR, Bibliotekstan och Hufvudstaden.

Tfn: 08- 762 90 76 Epost: josefin.alteby@hufvudstaden.se