02 april 2020 Restauranger Mat och dryck

Alexandra’s på Biblioteksgatan

På Biblioteksgatan 5 huserade den mytomspunna nattklubben Alexandra’s, som gästades av både kungligheter och internationella rockstjärnor.

Under 60-talet fylldes korsningen mellan Biblioteksgatan och Mäster Samuelsgatan med fest och flärd som aldrig tidigare skådats i Sverige. Finansmannen Ivan Kreugers restaurang Cecil omvandlas till nattklubben Alexandra’s, som under ledning av nattklubbsdrottningen Alexandra Charles kom att bli Stockholms främsta inneställe.

Med inspiration från nattklubbar i London, så som Revolution och Annabelle’s, lockade Alexandra’s såväl internationella som svenska celebriteter. Här har både Jimi Hendrix, Elton John och kung Carl XVI Gustaf dansat sig genom nätterna.

Idag är det Kaplans auktioner som håller hus i denna närmast legendariska lokal.