23 maj 2022 Mode Livsstil

”Vår vision är att bli mer premium”

Maja Dixdotter, designchef på By Malene Birger, om sommarens mode-måsten och den nya butiken i Bibliotekstan.

Allt startade med ett telefonsamtal från Maja Dixdotters storasyster Ellen Dixtotter, dåvarande marknadschef på danska modevarumärket By Malene Birger, för två år sedan.
– Hon bad om tips på personer som skulle kunna passa som By Malene Birgers nya designchef och jag anmälde snabbt mig själv, minns Maja Dixdotter och skrattar.
– Det var mitt drömjobb. Malene Birgers värld, med färgerna och materialen, har alltid tilltalat mig.

Maja Dixdotter, som utbildat sig till modedesigner i Florens och Borås, landade jobbet, till sin egen förvåning (”Jag trodde aldrig att det skulle gå vägen eftersom vi är systrar”). Och 2020 lämnade hon och familjen villan söder om Stockholm för centrala Köpenhamn, där systrarna Ellen och Lisa redan bodde.

Sex månader därpå övertog Ellen Dixdotter rollen som vd på det danska modevarumärket och tillsammans satte systrarna tidigt upp målet att By Malene Birger ska utmärkas för sin kvalitet och sitt unika formspråk. Ett mål som inneburit en rad förändringar för företaget.
– Vi har gjort alla kollektioner mindre och tightare, nu är vi nere på 40 procent av den volym vi producerade tidigare. Vår vision har varit att bli mer premium och det tycker jag att vi har uppnått i dag.

Bland annat har By Malene Birgers butiker klätts om i ny kostym, däribland butiken på Biblioteksgatan.
– Vi har tagit fram originalgolven i kalksten och inrett med mycket antikviteter och råa naturmaterial, så som trä och linne. Vi hoppas att den nya butiken, som är framtagen i samarbete med inredningsdesignern Marie Louise Sjögren, ska kännas mer internationell och levande än tidigare, avslutar Maja Dixdotter.

Maja Dixdotters tre måsten i sommargarderoben:

Sirrena kappa
– Jag gillar att jobba med otippade material och ”fel” säsonger, den här kappan är tillverkad i tunt läder och funkar perfekt under svala sommarkvällar.

Hayden klänning
– En omlott-modell som jag tror att många känner sig fin i, med härliga långa fransar. Dessutom är den tillverkad i linne som andas otroligt bra på sommaren.

Breola sandaler
– Jag lever i öppna skor på sommaren! De här sandalerna passar dessutom till alla looks.