26 februari 2021 Skönhet Livsstil

”På Chanel Beauty finns livets handcrème”

Skönhetsexperten Emma Unckel äter tonkatsu på Misshumasshu, shoppar hudvård på Cow och drömmer om Cartier-smycken.

Vilken är din favoritbutik i Bibliotekstan?

– Totême är ett favoritmärke. Deras butik har en internationell känsla, man förflyttas till Paris eller New York när man kliver in där. Jag går dit för att känna lite flärd, jag behöver inte ens handla för att bli inspirerad. Jag älskar mixen i Bibliotekstan. Man hittar allt från lyxmärken som Chanel och Gucci till Cos stilrena skandinaviska design och festplagg med det lilla extra från & Other Stories.

Var handlar du smycken?

– En ouppnåelig dröm är att ha en hel kollektion Cartier-smycken. Allting de gör är fantastiskt! Varje gång jag är i Bibliotekstan går jag dit och spanar på Clash de Cartier-kollektionen.

Du är skönhetsredaktör på Elle. Var handlar du helst beautyprodukter?

– Cow! Men varning: du behöver gott om tid för att gå in där. De kan svara på allt du någonsin undrat om hudvård och har nischade varumärken man inte hittar någon annanstans. Och på Chanel Beauty köper jag handcrèmen La crème main som ser ut som ett litet ägg. Livets handcrème i en lyxig förpackning med en underbar doft.

Var köper du helst plagg som passar till jobbet?

– Vill jag bygga upp min klassiska garderob går jag till Malene Birger och Hugo Boss. Medan Hugo Boss plagg har en sorts feminin businesstwist har Malene Birger en bohemchic känsla som jag gillar.

Vilken är områdets bästa restaurang?

– Jag går ofta till Misshumasshu. Äter gärna deras tonkatsu – japansk schnitzel med ris och kimchi – till både lunch och middag. Sen brukar jag köpa med mig ett superbra spaghetti pomodoro-kit från Eataly som hela familjen älskar. Ett tips är att köra med stavmixern efter att tomatsåsen puttrat litegrann, då får smakerna en extra skjuts.

Du är trebarnsmamma. Var handlar du kläder till barnen?

– Jag går bananas på Zara Homes barnsortiment med härliga sydeuropeiska mönster. Man hittar allt från söta tofflor till sängkläder i fin kvalitet. Lifestyleprodukter för bebisar, helt enkelt. Sen måste jag slå ett slag för Livlys klassiska pima cotton-pyjamasar. Det finns ingenting mjukare.