12 februari 2021 Accessoarer Smycken

”Jag firar alla hjärtans dag varje dag”

Smyckedesignern Efva Attling tipsar om de bästa presenterna inför alla hjärtans dag ­– som går att finna i butiken i Bibliotekstan.

Det har gått 25 år sedan Efva Attling först öppnade sin lilla smidesverkstad på Hornsgatspuckeln på Södermalm. Idag – över två decennier senare är hon en av Sveriges mest uppskattade smyckesdesigners. Hemligheten till framgången stavas passion.

– Jag går till jobbet och älskar det varje dag och jag formger det jag tycker om, man måste det som designer, säger Efva Attling.

Idag har hon över 800 smyckesdesigns på sitt cv och hennes formgivningar har burits av alla från Meryl Streep och Madonna till kronprinsessan Victoria och Alicia Vikander. Men förutom att gnistra på röda mattor och musikscener världen över har hennes smycken även varit uppskattade presenter under högtider ­– och med alla hjärtans dag runt hörnet är ett smycke gåvan som aldrig slår fel.

– Inför alla hjärtans dag ökar försäljningen av förlovningsringar och i butiken på Biblioteksgatan har vi otroligt kunnig personal inom vigsel och förlovning. Man kan aldrig ställa in kärleken, oavsett vad som händer i världen. Det tycker jag är fint. Folk kommer att fortsätta gifta sig och hitta nya sätt att fira sin kärlek på, trots att en pandemi pågår.

Vilka är dina storsäljare inför alla hjärtans dag?
Min kollektion Love knot med halsband, ringar och örhängen föreställande en kärleksknut som står för hoppet om att vi håller ihop för alltid. Sedan är det inte alla som har en partner men har massa härliga vänner, varför inte skämma bort dem med ett smycke? Kollektionen Take no shit ett bra tips, det är ett budskap vi alla behöver bli påminda om.

Hur firar du och din fru Eva Dahlgren alla hjärtans dag?
Vi firade silverbröllop för några veckor sedan, så alla hjärtans dag-firandet blir det nog lite mindre i år. Jag plockar fram mina martiniglas som jag designade för Orrefors och blandar ihop en dry martini med drinkpinnar i silver, som är en nyhet i mitt sortiment. Men varje dag är alla hjärtans dag hos oss

Efva Attlings bästa presenttips till alla hjärtans dag:

Till den klassiska – Mina Rose petal örhängen, det är bland av mina bästa designs och en riktig stilrent smycke.

Till den trendkänsliga – Mitt funky bracelet, den känns alltid trendig, tung och skön med stora feta silverringar.

Till den lite yngre – Ett halsband föreställande en liten hästsko upp med texten Take no shit.